Zdravím vás

Vitaj na tomto blogu

9. 4. 2015

Dobrodružstvo narušenia



Hovorí sa, že jedinou stálou vecou v živote je zmena. Niektoré zmeny čakáme – počasie a ročné obdobia, starnutie, voľby, rutinné odchody a príchody ľudí v práci. Iné zmeny, menej očakávané, vnímame ako rozvrat alebo zlom celého svojho života.

Väčšina dobrých príbehov sa točí okolo zlomu. Pripomenuli mi to tri filmy, ktoré som nedávno pozeral, aj keď boli nakrútené pred časom.
Gandalf narušiteľ
Vo filme Bolo raz zelené údolie (How Green Was My Valley) je robotnícka rodina vo waleskej baníckej dedine svedkom konca svojho spôsobu života, ktorý zapríčinili zmeny v priemysle. Kým väčšina bratov sa vydá hľadať svoje šťastie ďaleko, sestra sa nešťastne vydá do bohatej rodiny. Otec pred smrťou hľadá útechu v Žalme 23 a jeho žena je len skrátka zmätená z rozvratu, ktorý jej deti odvial preč za ďalekými dobrodružstvami.
Fidlikant na streche (Fiddler on the Roof) začína piesňou, v ktorej otec židovskej rodiny oslavuje tradíciu ako silu miestnych ľudí. A potom len sleduje, ako sa všetky jeho tri staršie dcéry postupne vzďaľujú od tradície dohodnutých manželstiev v rámci židovskej viery a napokon je jeho rodina v pogrome vykorenená a musí odísť za novým životom v cudzej krajine.
V novšom animovanom filme Hore (Up) muž lipne na svojom dome napriek zásahom developerov po strate svojej manželky a spoločníčky svojich detských hier. Úvod filmu ukazuje, ako sa stretli a objavili u seba spoločnú lásku k dobrodružstvu, ich svadbu, stratu dieťaťa a následnú neschopnosť mať deti a tiež jej smrť krátko predtým, ako mali odísť na dobrodružnú cestu, na ktorú čakali celý život. Ďalšie dobrodružstvo, ktoré ho čaká, je prekvapenie.

Rozvrat je často spúšťačom dobrodružstiev aj v literatúre. Hobbitod JRR Tolkiena začína nečakaným príchodom trpaslíkov a Gandalfa, ktorý naruší príjemný pokoj Bilba Bublíka v Grófstve. Aj Chestertonove nedetektívne romány sa začínali náhlymi zvratmi. Prvý diel sci-fi trilógie od C.S. Lewisa Návštevníci z mlčiacej planéty (Out of the Silent Planet) začína tým, ako hrdina Ransom, ktorý hľadá len izbu na jednu noc, nečakane narazí na spor a stretne sa so starým priateľom zo školy. „Dobrodružstvo bolo to posledné, čo Ransom chcel...“ No napokon sa ocitol práve uprostred dlhého dobrodružstva, na tomto svete aj mimo neho.
Najväčšie diela prichádzajú v zmätku
Lewisov vlastný život bol už v útlom veku plný rozvratov, keď mu zomrela matka a bol zapísaný na internátnu školu, kde sa ukrývali všetky hrôzy, ktoré si spájame s anglickými „public schools,“ hoci vzdelanie bolo biedne. Tieto začiatky, ktoré mohli ľahko viesť k životu plnému zatrpknutosti a smútku, nám dali jedného z najväčších kresťanských apologétov všetkých čias a jedného z najostrejších kritikov západu 20. storočia.
Rozvrat samozrejme dáva punc aj životom mnohých svätých a veľkých mužov Cirkvi. Všetci mučeníci čelili rozvratu a pokušeniam proti viere, ktorá ho predstavuje. Boethiova Útecha filozofie je darom z čias zmätkov v neskorej Rímskej ríši. Spomeňme jezuitov, ktorí sa odvážne vydali evanjelizovať vzdialené kraje ďaleko od Európy. Sv. Patrik bol ako dieťa unesený a spravili z neho otroka. Sv. Thomas More bol svedkom rozvratu svojej kariéry najvyššieho verejného úradníka, zapríčineného udalosťami, ktoré viedli k jeho poprave.
Potenciál rozvratu možno ľahko vidieť aj mimo beletrie či cirkevných dejín. Platón a Aristoteles vyprodukovali myslenie, ktoré sa radí medzi najväčšie politické a filozofické myšlienky všetkých čias, v období, ktoré pre Atény predstavovalo obrovský zmätok. V novšej dobe Francis Fukuyama opísal hlboké kultúrne zmeny v Amerike a na západe 60-tych a 70-tych rokov minulého storočia a ich dopad na rodinu, spoločnosť a iné inštitúcie vo svojej knihe Veľký rozvrat.
Katolíci videli, ako sa rovnaký kultúrny rozvrat odráža v období po 2. vatikánskom koncile. Aj keď počuli, ako dvaja poslední pápeži učili, že správna interpretácia koncilu je kontinuita, nie zlom, rozvrat v kostolných laviciach bol skutočný.,
Pokoj, meč a pravda
No asi najväčšou „literatúrou rozvratu” je Písmo. Obsahom Starého Zákona je pád a vyhnanie z Edenu, dobrodružstvo Abraháma a jeho potomkov, vojny a vyhnanstvo. Ježiš rozvrátil životy svojich apoštolov, keď ich povolal, aby všetko nechali tak a šli za ním. Uistil nás, že neprišiel priniesť pokoj, ale meč.
A predsa, napriek všetkým týmto posvätným aj profánnym svedectvám stále očakávame kdesi v hĺbke pokoj a ticho. Len máloktorí z nás utečú pred túžbou po istote, ľahkosti a pohodlí. Materiálne výhody súčasného života spôsobujú, že sa táto túžba mnohým zdá normálna, aj keď rozum nám hovorí, že by sme mali očakávať rozvrat a niekedy aj utrpenie.
Minulé storočie bolo aj na pomery zaznamenaných dejín časom veľkých a strašných rozvratov. V očakávaní tohto obdobia dal pápež Lev XIII. Cirkvi modlitbu k sv. Michalovi archanjelovi a odporúčal ju aj pápež Ján Pavol II., ktorý veľkú časť z neho prežil. 
Beletria, dejiny aj inšpirované Zjavenie nám hovoria, aby sme očakávali narušenia. Náhle odstúpenie pápeža je len jeho jedným takýmto príkladom a kým Benedikt začína svoj nový život modlitby, napäto očakávame ďalší vývoj dobrodružstva, ktorým je život Cirkvi.
Nemôžeme vedieť, či končíme dlhé obdobie zmätkov alebo vstupujeme do čias narastajúceho rozvratu a následných skúšok. Môžeme len vedieť, že spolu s rozvratom prichádza povolanie a s ním aj dobrodružstvo, či už vítané alebo nevítané. A jediné, čo sa nemení, sú pravdy, ktoré sme povolaní nasledovať.
 (Neviem presne zdroj tohto článku a nepodarilo sa mi dohľadať ho. Ak to nájde autor, daj mi vedieť ;). Je to článok, ktorý naštartoval zmenu zmýšľania a veľké zmeny v našom rodinnom živote, ktoré začali 8.3.2013, tak chcel som to ponúknuť aj vám ostatným na inšpiráciu. )

Žiadne komentáre: